Hogyan tette tönkre Jordan az NBA-t

A hazafiasságáról ismert amerikai Fox egy elég erősen patrióta érzelmű cikket közölt, amiben nem kevesebbet állítanak, mint  azt, hogy az 1992-es barcelonai Dream Team-szereplés David Stern, az NBA főkomisszáriusa vezetésével hzavágta az amerikai kosárlabdát. Annyira népszerűvé vált, hogy az már rossz, túl sok a külföldi.

A kosárpiacot ugyanis nem kellett volna kinyitni, bőven elég volt Detlef Schrempf, Rik Smits, Drazen Petrovic, Marciulianis vagy Olajuwon a ligában, akik közül egyedül a kétszeres bajnok center volt meghatározó.

Ma meg a külföldiek a legjobbak: Nowitzki, Parker, Nash (mindannyian MVP-k), Tim Duncan, Ginobili, Bogut, Bargnani, Olowokandi Jaó. Ráadásul az utóbbi időben többen szerződtek az NBA-ből Európába, ami az amerikaikat izgatja, persze leginkább a büszkeségüket, és miután egy pletyka erejéig Lebron Jamest is belekevrték, végképp folyamatosan Európáról írogatnak. Az NBA-ben az idei szezonra a csapatok fizetési sapkája 58,68 millió dollár, ehhez képest egy orosz klub simán fizetne 40-50 milliót Jamesért vagy Bryantért. És a ha a legnagyobb nevek elmennek, akkor a nézettség is csökken, ahogy ez a poszt-Jordan-időszakban is volt.

2008.08.15. 18:32 vl | 43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zsakoljteiscsorike.blog.hu/api/trackback/id/tr99617718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kúrcsány Ferenc 2008.08.15. 19:03:32

Legalább nem csak negrók játszanak

Ras · http://futo.blog.hu 2008.08.15. 19:18:45

kicsit elkényelmesedtek annak mondogatásában hogy rajtuk kívül senki sem tud kosárlabdázni, aztán kellemetlen amikor kiderül hogy mégis, sőt néhányan akár jobban is

nem rinyálni, dolgozni/edzeni

popovich 2008.08.15. 19:29:02

kurcsany ferenc, a hozzaszolasod pont olyan mint a neved moge linkelt oldal neve

Pistike 2008.08.15. 19:29:39

Természetes szelekció ... Elhullik a szar ... Persze, hogy ez a szarnak ez nem tetszik ...

Papp Sanyi 2008.08.15. 19:45:34

Ha belegondoltok az NHL is ugyanez. Igaz kicsit talán off ide, de mivel ua azon alapon nyugszik a két franchise, gond lesz belőle előbb-utóbb. Az NFL megmarad amerikai sportnak, ahhoz csak ők tudnak gladiátorokat összehozzni :)

Tightend 2008.08.15. 19:47:44

Ez azért épületes baromság. Nem a Dream-Team mutatta meg, hogy akkor mindenkinél sokkal jobban kosaraztak az USA-ban. Ezt minden épeszű tudta, volt már TV akkor is.

Az NBA népszerűségére viszont bizonyára komoly hatással voltak, szóval Stern-nek igaza volt.

Az NBA-t azért nézem mert a legjobbak ott játszanak. Ha Bryant eligazol Moszkvába, attól még nem lesz jobb az orosz bajnokság, vagy az Euroliga. Gyanítom az NBA-t se nézik majd kevesebben.

Six 2008.08.15. 20:04:36

én csak azt nem értem h miért "Jordan tette tönkre"?

justy 2008.08.15. 20:05:36

Olowokandit azért ne tartsuk már oly sokra, nem egy túl acélos játékos, s azért Schrempf volt a Sonics 3ik alapembere kb...

(whizz) 2008.08.15. 20:10:56

Nem lesz jobb az euroliga, mert pár szempontból már most jobb. Játékosok szerintem technikailag egyszinten vannak az NBAvel és játékinteligenciában már elhagyták az USAt például szervezett csapatvédekezés.
Kíváncsi leszek a holnapi USA-Spanyolra, mert hiába mondták, hogy már 3 éve együtt edzenek csapatjáték stb. 2-3as Kínai zóna ellen Bryant még mindig megpróbált 3ember megverése után dobálni a fadeawayeit.
A holt szezonos euroliga vs NBA mecseken tavaly egál közeli eredmények voltak.

Steve the Great 2008.08.15. 20:12:30

Six 2008.08.15. 20:04:36
Mert kellett egy jó hangzatos cím a cikknek...

stoppard · http://forint.blog.hu 2008.08.15. 20:21:56

én a címen kívül még több mindent nem értek. mit akar mondani a cikk? hogy magasabb fizetési sapka kell? korlátozni kellene a külföldiek játékjogát? és akkor csak minden 4. évben szembesül az NBA, hogy a fejükre nőtt Európa?

szóval tényleg: miről szól a cikk?

stoppard · http://forint.blog.hu 2008.08.15. 20:24:07

apropó: Parker mikor volt MVP? Duncan nem igazán jó példa, mert azért a szigetkéje igazából erősen USA-közeli, ő inkább csak papíron légiós...

Terrance 2008.08.15. 20:24:55

Mindig elgondolkodok ilyenkor, hogy vajon mennyire motivál egy 20m USD-t kereső játékost még 20 milka.
És vajon Moszkvában mindig lesz ennyi pénz? Azért a 40-50 millió eurós fizetések könnyen hazavághatják az Euroligát is. 1-2 nagy focicsapat is megjárta, amikor elszabadultak a bérek. És ott nagyobb a bevételi oldal, mint a CSzKA Moszkva vagy az Olimpiakosz kosár szakosztályánál (szerintem).

Pupák 2008.08.15. 20:28:12

Milzen nézettség csökken amikor pl. Jao Ming miatt fél kína az NBA-t nézi az NBA mezeket veszi?
Én szívesebben nézem az NBA-t ha nem csak Shaq féle tankokat lehet látni aki csak annyit tud, hogy áttöri a falat. Az európaiak hozzák az észt a játékba. Jordanekig majdnemhogy 1-1 ről és a fizikumról szólt az NBA.
Petrovic meg szerintem az NBA egyik legsokoldalúbb legjobb játékosa lett volna ha nem hal meg 27 évesen, minthogy tagja is lett a hall of fame nek is.

seabeast 2008.08.15. 20:33:09

Gondolom cikk címét úgy kell érteni, hogy az a zseniális Jordan-féle csapat tette népszerűvé úgymond az NBA-t és paradox módon ez is lett a vesztük mert elárasztották őket a külföldiek és akkorblablablabal.

Hogy így van vagy nem én nem tudom megállapítani, csak sejtem hogy ez volt a logikai íve a gondolatnak.

ladislaus 2008.08.15. 20:39:56

miért vágta szét Jordan az nba-t???

James 2008.08.15. 20:56:03

Az amerikai bajnokságot nem Jordan vágta haza, hanem az, hogy a ligából show műsort csináltak a bevételek miatt. Az európai kosárlabdával ezért nem kéne összehasonlítgatni, teljesen mások a körülmények a két kontinensen. Mi megemeljük a kalapunkat a csapatvédekezős előtt, hajrá zónázás, odaát meg az 50ezer! (kb. Dunaújváros lakossága) fős stadionokba be se teszi az ember a lábát, ha nem láthat két másodpercenként egy kosarat. Az meg, hogy kezd vegyülni a két műfaj, annak köszönhető, hogy már David Stern is kezdi leszarni ki hovavalósi, ha bemennek rá az emberek a meccsre.

schurrer 2008.08.15. 20:59:49

Tulajdonképpen miért is baj, hogy nem csak amerikaiak a húzó emberek az NBA-ben? Csak Jao plusz 500-800 millió nézőt hoz, az egésznek a lényege pedig amúgy is az üzlet, a nagyobb piac. Két-három év és európai székhelyű csapat is lesz a ligában ez pedig jó nekünk, szurkolóknak és az amcsiknak egyaránt.

pavel84 2008.08.15. 20:59:52

Ha ezek a külföldiek tényleg csak felvennék a nagypénzt,mint a magyar fociligában a szerbek meg a románok és ülnének a kispadon,akkor jogos lenne ez a cikk. Ebből mindenki profitált...mi azért mert jobb a színvonal (pl.:Ginobili mozdulatai tanulhatatlanok). Stern papa szemében pedig kattog a dollárjel,mikor terjeszkedik az NBA és mindenhol veszik a franchise-okkal kapcsolatos cuccokkat. A cikk írónak annyit ,hogy ő miért akarja megmondani mit éreznek az amerikai polgárok ezzel a ténnyleg kapcsoaltban.

j77 2008.08.15. 21:16:17

Olowokandit mondjuk nem említettem volna meg a külföldiek között. szegénynek nem sok köze volt a kosárlabdához... :) Duncan pedig, bár nem az USA-ban született, mégsem külföldi, mert amerikai állampolgár, játszott is az amcsi válogatottban.

pdjames 2008.08.15. 21:53:54

Parker tavaly volt MVP

Peter 2008.08.15. 22:30:57

Nash kanadai, szoval o rossz pelda. :-)

Dani 2008.08.15. 22:48:29

Parker döntö MVP volt, ha csak sima MVP-t irsz akkor az ember alapszakasz MVP-re gondol, és olyan Parkerböl sose lesz mert kevés hozzá :) Go Spurs!

instant vízpor 2008.08.15. 22:56:04

Nekem technikai sportágakból jutott eszembe példa. Az IndyCar egy teljesen USA-Kanada bázisú versenysorozat volt, nagy népszerűséggel. Aztán elkezdték világszerte (vagyis leginkább Európában) népszerűsíteni. Az eredmény: előbb egy csomó brazil, majd európai versenyző jelent meg, majd jöttek a japcsi gyárak is. Ezek aztán tönkre is vágták az egészet, az amcsi rajongók meg hagyták a fenébe és inkább már csak a Nascar-t nézik (bár már ott is megjelentek az első fecskék: pl. Montoya).

Pupák 2008.08.15. 23:23:00

egyébként meg a játék színvonalát olyan húzások teszik tönkre minthogy változtattak a faultok befúlyásán könnebben fújják a faltokat a labdás védelme érdekében, mint európában. Egyszer olvastam egy cikket Pipennel akitől megkérdezték, hogy szerinte ki a jobb játékos Jordan vagy Bryant. Azt mondta nem lehet összehasonlítani mert az ő idejükben nem fújtak olyan könnyen. Manapság ha már ránéznek Bryentre már fújnak is. Így nem nehéz 60 pontokat összehozni. Szal ezt teszi tönkre a játék színvonalát.

krystian 2008.08.15. 23:51:10

Miért Jordan tette tönkre?

Bazska 2008.08.16. 01:03:03

A címválasztás kritikán aluli, nem hiszem, hogy egy Index-közeli blognak ilyen fogásokra lenne szüksége, hogy címlapra kerüljön.

A cikket egyébként nem a Fox közölte, hanem egy, a Fox által üzemeltetett blogmotorral publikálták, tehát nagyjából egy akkora szaktekintély publikálta, mint te vagy én.

Ezt átvenni, és ilyen címmel megjelentetni, szerintem legalábbis érdekes.

A Dream Team a legjobb dolog volt, ami a világ kosárlabdázásával történhetett.

Nem baj, hogy átveszel cikkeket, de ezt egy alapfogalmakkal is gondban lévő ember írta, és nem vetted arra sem a fáradságot, hogy legalább a nagyon nagy hülyeségeket kijavítsd.

Olajuwon, mint az első meghatározó "külföldi". Amerikában járt egyetemre Drexlerrel és 1996-ben olimpiát nyert Atlantában az amerikai válogatottal.

Schrempf kétszer volt az NBA legjobb cseréje, háromszor hívták el az All-Star meccsre és a '96-ban döntőbe jutott Sonics alapembere volt.

Smits is volt All-Star, 15 pontos átlaggal vonult vissza, és a döntőbe jutott Pacers kezdőcentere volt.

Marciulionis nevét nem sikerült leírni, pedig amikor egészséges volt, egészen remekül játszott.

Drazsent pedig inkább el sem kezdem kifejteni...

Duncan nem külföldi, Parker nem MVP, Bogut, Bargnani, és Olowokandi pedig azért került a listára, mert 1/1-esek voltak.

LeBron annyira keveredett bele abba a dologba, hogy a riporterek nem szálltak le róluk, hogy ők is elmennének-e Európába játszani. Mire Kobe megunta, és azt mondta, hogy negyven milláért igen. LBJ erre kontrázott rá ötvennel. Nehezen hiszem, hogy bárki ennyit ajánlana, abban pedig biztos vagyok, hogy ez a pénz Európában kitermelhetetlen. Az persze más kérdés, hogy a fent említett két játékos kíván-e egy olajoligarcha játékszere lenni.

Eddig egy, azaz egy közepesen ismert név ment el Európába, a fejlődésben megtorpant Childress, aki az évek óta gyenge Hawks hatodik embere. A többiek vagy beégtek az NBA-ben, vagy jobb pénzt kaptak a gyenge dollár miatt. Azért olyan rettenetesen nem fognak hiányozni.

A fizetési sapka meg azért akkora, amekkora, mert ennyit termelnek meg. A játékosok bérezésére ugyanis a liga összes bevételének egy meghatározott részét lehet fordítani. És ezek a bevételek meg pont a béka segge alatt lennének Jordan, vagy akár Yao nélkül.

Vagyis Jordan és a külföldiek megmentették az NBA-t.

További jó munkát!

vén 2008.08.16. 02:30:09

Bazska nevű hozzászólónak:
nice job, szívemből szóltál (végre valaki értelmesen és több szempontot figyelembe véve reflektál), az eredeti cikk meg meglehetősen ostobának, de legalábbis nagyon egyszempontúnak tűnik a bénábbik 'patrióta' hozzáállásból...
Mongyuk, ha én lennék amcsi és csak az érdekelne, hogy az amcsi legyen a jó és akkó látnám, hogy jönnek a külföldiek és a benzin is drága má', akkó én se pecselnék, hanem ráfognám a bárkikre vagy az akárkikre, me' az én vérem starspangled...
Ja, és csak egy lebillentyűzés erejéig ne feledjük a levezető (BEK döntőben zsákolás előtt majd' seggreülő) legendát, Dominique-t sem, ha már az Európába átrepülőkről diskurálunk...
Ja, és a 'nagy' játékosáramlás' mellett egy gondolatfelhőt megér, hogy vajon a marketing szempontból kevésbé értékes edzők hogyan mozognak (A nagy európai utolérés fenyegetettségében vajon hány európai sikeredző lett NBA edző?)...
Na, mind1, sztem a hozzászólók okosabbak itt, mint a beidézett belpiacos blogger...
p.s.: vajon hogy nyernek a Spanyolok holnap, ha sehogy? :)
p.s.2: tudom, hogy ez most nem koherens, de nincs kedvem összefoglalni és a lényeget kiemelni, absztraháljatok, vagy gondoljátok, hogy ugyanazt gondolom, mint Bazska
p.s.3: olvassátok Scoop Jacksont, mer' ő jó, meg nem ír ilyen fasságokat, még ha 'rasszista' (balanszista?) és elfogult is

gabest1 2008.08.16. 07:09:05

Egy őslakos indiánt se említenek, mind bevándorló.

bög 2008.08.16. 16:54:09

nemtom nézitek-e a meccset, de az amcsik finoman szólva oktatják a világbajnok spanyolokat. a "rettegett" zónát meg kiröhögik (mondjuk eleve nem értettem hogy lehet a zónára építeni, amikor 1 méterrel közelebb van a hármas, ez az nba-ben open középtávoli, amit szégyen kihagyni)

smartdrive 2008.08.16. 16:55:08

a spanyol-usa meccset nézve csak annyit szeretnék hozzáfűzni: muhahahaha wehehehe gigalol

bög 2008.08.16. 18:06:58

kurva nagy verést osztottak ki a spanyoloknak

vanabi 2008.08.16. 23:14:50

Hát akárki akármit mond, Jordan-Pippen után nehéz volt "jó" NBA meccset kifogni. Ők egy mezei meccset is nagydöntővé tudtak varázsolni. Jött ez az O'neil gyerek akit sztároltak, de csak a testi adottságainak köszönhetően tudott eredményes lenni, dobni nem tudott csak ha felemelte a kezét már ott is volt a gyűrű. Ki is hagytam majd 10 évet mire újra elkezdtem NBA-t nézni.

bög 2008.08.16. 23:30:18

hát nem is értesz hozzá, ezt az a provotakiv megjegyzés is mutatja shaqről. o'neill fénykorában kibaszott gyors volt, volt játékintelligenciája, ha nagyon kellett még passzolni is tudott, és nagyon ponterős volt, korántsem csak zsákolt. De amugy azt a legnehezebb.. Asszem 3x volt a döntő MVP-je. Vannak nagyobb meg kövérebb centerek is, mégsem uralják öt évig az NBA-t

Erzo 2008.08.16. 23:50:59

Azért Shaq nem tombolán nyerte a 4 bajnoki címét...

Bazska 2008.08.17. 01:21:19

Nevezzük nevén a gyereket! Úgy, ahogy az édesanyja is szerette volna: O'NEAL!

Az első háromért valóban megdolgozott, a negyediknél meg örült, hogy ilyen közelről nézheti Wade-et és még fizetnek is neki érte.

bög 2008.08.17. 01:58:26

bazska igazad van, nemtom mér oneillt irtam

hitvantanyitto.blog.hu 2008.08.18. 11:07:33

az a fizetesi sapka meg kell emelkedjen, ha meg akarjak tartani a jatekosaikat ...

Bazska 2008.08.18. 23:19:35

hitvantanyitto.blog.hu! A fizetési sapka a liga összes bevételének egy bizonyos százaléka (több mint a fele) elosztva a 30 csapatra. Meg lehet emelni, csak előtte több bevételt kell generálni hozzá, vagy nem kell megvárni a bevételemelkedést és tönkre lehet tenni a franchise-okat.

vanabi 2008.08.19. 13:12:35

Sgaq max egyetemista korában volt gyors, esetleg akkor passzolt. Egyszerűen nagy és erős. A játékintelligenciájáról meg azért lehetne beszélgetni :-( Manapsag azért kell dicsőíteni a "sztárokat" mert passzolnak? Könyörgöm, ez csapatjáték!

magicbeni · http://www.lightkor.fw.hu 2008.08.22. 19:40:06

óóó ember

vanabi ezt nagyon nem vágod....nézz meg egy régi orlando meccset mondjuk abból a korból mikor még Penny Hardaway-el tolta o'neal....
ez az ember sokkal több (még most is) mint egy hústömeg
süti beállítások módosítása